Aktiviteter
Introduktion
Grupper (0)
Inga grupper ännu.
Pinnade objekt
Senaste aktiviteter
  • Ta bort undre blockhalvan och dunka ut cylindern inifrån?
    Kanske man måste vara 2 pers som har tung nylon slägga med träbit mot lämplig del av cylindern och slår samtidigt.
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    0
    0
    0
    0
    0
    0
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Per_W svarade på ämnet olja i Mek / renovering
    Bara att prova 10W-40 och därefter 20W-50. Du känner skillnad vid växling varm som kall. Mina vevlager såg ovanligt trötta ut efter endast några hundra mil då jag mest kört 10W-40. De gamla jag använt under 3500 mil på 80-talet med 20W-50 såg friskare ut trots långa mil i hög hastighet till medelhavet och kring i värmen.

    20W-50 rekommenderad viskositet av Honda vilket står på etiketten på sidkåpan där även 10W-40 anges. Mark Paris som skrivit en bok om CB750 och renovera/modifiera denna anger 20W-50 som lämplig viskositet. 10W-40 vid låg utomhustemp, under 15C.
    Jag har märkt stor skillnad på 10W-40 och 20W-50 hur växellådan känns när den är varm. 10W-40 endast pga ny kolvar vars ringar bör plågas extra för att slipas in de första milen då cylindrarnas ruggade yta efter honing fortfarande kan slipa till ringarna.
    CB750 kan gå förbaskat varm när det är varmt ute. Jag skulle nog kunna använda 20W-60 i min K6:a som har 120C i oljetanken varma dagar. Oljan i tanken känns ju inte direkt tjock då. Men den är ju som sagt modifierad. Jag skall nog inhandla några flaskor 20W-60 att blanda med.

    Jag unnar vevaxeln, vevstakarna med kam och vipparmarna en bra olja som kan smörja vid hög temp och 6000-8000 varv.
    Oljetillsats som ZDDP uppmuntras ofta också. Bara att vissa är gjorda för gamla V8:or och har antifriktionsmedel i också vilket kopplingen inte gillar. Bättre att ha MC olja med hög halt från början
    Detta är ju för CB750.
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    0
    0
    0
    0
    0
    0
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Per_W svarade på ämnet olja i Mek / renovering
    Red Line motorcykelolja 20W-50 som har massor med zink och fosfor. Inga problem att få i friläge när motorn är riktigt varm. De flesta andra oljor ger problem med det.
    Denna är helsyntet och bör ej användas med katalysator då de smörjajnde halterna av zink och fosfor är riktigt höga.

    Jag har även några oljebyten med Spectro Heavy Duty 20W-50 (mineral) som även den har en massa zink och forsfor. Den skall vara bra, kommer i min CB750 K2:a som förhoppningsvis kan bli ihopskruvad snart. Original setup på motorn så mineral borde funka.

    Jag har testat Castrol ActEvo 10W-40, 20W-50 (för inkörning). Inte bra, växellådan kändes väldigt hård.
    Motul 3000 10W-40, 20W-50 (lika illa som ActEvo) För inkörning endast.
    Motul 5100 15W-50 Semi synth. Bättre än ovan
    Motul 7100 15W-50 Helsyntet. Bättre än ovan.
    Red LIne MYCKET bättre. Behövs i min K6:a som går varmt, och har en del modifieringar i motorn som är värda den bästa oljan. Växellådan känns mycket bättre. Läcker inte mer än andra oljor som många fabler beskriver :-)

    Jag kan återkomma när jag fått ihop min K2:a och testat Spectro Heavy Duty 20W-50 mineral som jag är övertygad funkar bra. Den finns som semi också.

    Kammen med dess lagring och vipparmarna behöver olja med gammaldags recept med mycket zink och fosfor. Senare oljor har kring max 1000ppm. RedLine och Spectro har mer än dubbelt.

    Att få i friläge i stillastående med motorn igång när den är riktigt varm beror väldigt mycket på oljan har jag noterat. Kopplingen rätt justerad förstås.
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    0
    0
    0
    0
    0
    0
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Jag köpte bensinslang fråm DO88 senast. 6mm och 8mm. 6mm passar bensinkranen perfekt, äldre CB750 kranen med 2 st rör. Vanliga minislangklämmor från biltema.
    www.do88.se/sv/artiklar/silikonslang-_-s...metervara/index.html
    Gates Barricade handlade jag då jag tröttnade på skräpslang som inte tål modern bensin. 6mm från tanken som sedan har övergångar till 8mm som mina förgasare behöver
    www.do88.se/sv/artiklar/slangtillbehor/s...opplingar/index.html
    Originaltypen av slang har annars Yamiya750.com i Japan, frakten drar ev iväg.
    David Silver är annar sinte så dyr. kring 7 pund för småpaket, 20pund för stora, riktigt stora paket. Här har de mer än vad deras listar visar, sök på partnummer.
    Säljare i Tyskland via eBay blir inte billigare frakt än England.
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    0
    0
    0
    0
    0
    0
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Muscle Machine var ju glasfiberkarosser man kunde beställa som en eftermarknadsdel som man själv skruvade på. Det fanns ju en massa delar förr för att bygga om en CB750, Kawasaki 900 m.fl. Ofta med Stigefelt 4-1, Raask tillbakaflyttade fotpinnar och Henry Abe gjutna hjul.

    Jag har en kaross jag köpte beggad mars 1985.
    Då kunde man fortfarande inhandla delar från Muscle Machine så jag beställde bensinkranar, dekalsats, "America" bakskärm och raster för bakljus. Företaget gör väl badkar och liknande nuförtiden? Kanske de har formarna kvar? Jag kom i kontakt med någon på företaget på slutet av 90-talet som nämnde att formarna fanns kvar på företaget då.

    Min MM kaross har sedan inköp legat i förråd/garage. Min CB750 K6 har gått mer mot originalutsseendet sedan den kom ut igen 2014, förutom motorn som fått mer kraft.
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    0
    0
    0
    0
    0
    0
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • 120 munstycken är för litet. Jag körde min K6 115-120 med 4-1 och original luftburk innan uppgradering. Separata filter kräver större huvudmunstycken.

    Jag hade mina originalförgasare bestyckade med 147.5 och std pilot munstycken (40). Nålarna ett steg upp (clip ett steg nedåt (mitten är std)
    Detta var med KN filter kopior (pods) portad topp, 836 och ganska öppet 4-1 vilket jag har papper på från Polisen :-)

    Jag skulle gissa på minst 140. Kör inte för snålt det kan bränna kolvar och ventiler.
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    0
    0
    0
    0
    0
    0
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Glöm inte de 4 skruvarna som sitter under kamhållarna (döjs under gummislantar). X-skruv/sexkant 10mm. Folk har knäckt kylflänsar när de försökt bryta bort toppen då man endast lossat de 16 muttrarna från pinnbultarna.
    Manual är viktigt. Ladda hem CB750 shop manual. t.ex denna länk. Jag har sett bättre kopior dock.
    moto-odejda.ru/file/CB750SOHCShopManual.pdf

    Mera här:
    www.honda4fun.com/materiale-documentazione-tecnica/shop-manual
    forums.sohc4.net/index.php/topic,17788.0.html

    Viktigt att få tätt under kamhållarna, de 6 gummislantarna som bör få extra tätning under, blå hylomar. 4 o-ringar under kamhållarna viktiga de med så oljetrycket hålls uppe. Få tag i rätt o-ring. Vissa är för tunna så de inte sticker upp ovanför toppens spår.
    De inre o-ringarna runt oljekanaler som smörjer kam mm. De har små aluminium insatser du inte skall slarva bort. Svåra att få tag på.

    Läs denna tråd:
    forums.sohc4.net/index.php?topic=107040.0

    Att ta ur motorn är väl dags då ram mm behöver ny lack?

    Man kan modifiera genom att såga i ramen. Har man en fin K0 så bör man undvika. Puristerna gillar inte detta men planerar man mera mekande så är det riktigt bra.
    Lyfta toppen görs enkelt. Byta kam ännu enklare. Lyfta motorn görs solo när topp cylinder redan är borta och endast vevhuset kvar som lyfts med en lyftögla.
    forums.sohc4.net/index.php/topic,62832.m...5860.html#msg1515860

    Här en slankare modell som svetsas
    www.rrrtoolsolutions.com/honda-cb750-frame-kit.php
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    0
    0
    0
    0
    0
    0
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Per_W svarade på ämnet Porta toppen i Mek / renovering
    Video är kul. Här från förra våren. Planerar en till med några kusar och Nm ytterligare B)
    +80 hk, ca: 70Nm. Kam gör en hel del. Originalförgasarna klarar en hel del. Jag har Mikuni TMR32 som har riktigt bra gensvar. Full gas vid 1/6 varv på handtaget, lite knepigt i början vid låg hastighet.
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    0
    0
    0
    0
    0
    0
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Per_W svarade på ämnet Porta toppen i Mek / renovering
    Kul när du har fått ihop motorn och den låter fint!
    Det finns annars beskrivningar på Internet hur man snyggar till en CB750 topp. Det finns en del ojämnheter att slipa bort. Mike Paris beskriver i sin bok hur man gör en enklare portning. Han kallas för Hondaman i Sohc forumet.
    Jag läste att de första CB750 hade manuellt tillsnyggade toppar och 4-4 avgassystem utan massa begränsande plåt inuti (Lotus Root). De gick säkerligen riktigt bra. Konstigt att Honda gjorde CB750 tröttare och tröttare medans Kawasaki kom med sin Z1-900. Från vilda 67 till trötta 63hk
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    0
    0
    0
    0
    0
    0
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Per_W svarade på ämnet Porta toppen i Mek / renovering
    Det kan bli en dominoeffekt. Vassare kam kräva kolvar med urtag för ventilerna OCH högre komp då en senare stängning av IN innebär lägre dynamisk kompression. Originalkolvar kan köras med väldigt milda kammar. Knappast någon idé.
    -836cc kolvar med ca: 10.25-1 i komp + borrning av din cylinder
    -Portad topp, MotoSpeed i Västerås portar toppar precis som förr
    - Kam. En bra kam med kraft är DP295, Dynoman's version av gamla Russ Collins profil RC295
    - Ventilfjärdrar för vassare kam.

    Hör med MotoSpeed för ett komplett paket. www.motospeed.se
    Endast originalkolvar och fjädrar: WebCam 41, samma som CycleX mildaste, CX-1 tror jag den heter

    Det kostar att modifiera då det drar med sig en massa delar att byta
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    0
    0
    0
    0
    0
    0
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
Ingen aktivitet här ännu.
Unable to load tooltip content.