Aktiviteter
Introduktion
Grupper (1)
Pinnade objekt
Senaste aktiviteter
  • Crille M är nu vän med Ole Tom
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Crille M följer nu Ole Tom
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Crille M svarade på ämnet J-Hook i Mek / renovering
    Grymt smart grej! Jag lyckades lyfta ur motorblocket i sidled själv men insåg att jag inte kommer lyckas med konststycket att få i den igen på samma sätt ensam (det var j-vligt tungt), särskilt när ramen då kommer vara nylackad. Detta kan vara lösningen! Hur tog du måtten och vilken dimension på virke använde du?

    Måste dock hitta ett centralstöd till hojen (CB500 K1) också så att den kan stå rakt, du råkar inte ha något liggande?!

    /Crille
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    0
    0
    0
    0
    0
    0
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Hej Roffe och tack för svar!

    Eftersom detta är första gången jag gör något liknande så är jag inne på att hålla mig till soda-eller kolsyreisblästring eftersom risken att förstöra något verkar mindre, samtidigt som båda metoderna verkar ge fint resultat (i alla fall vad jag kan sluta mig till baserat på de svar jag fått och även sett på Youtube). Jag hade någon fåfäng förhoppning om att blästermedlet även skulle få bort de envisa resterna av packningarna, men förstår på ditt svar att så kanske inte är fallet. Ska prova med packningsremover som du föreslår. Var finns den att köpa, Biltema eller annanstans?

    Uppskattar råden om maskering och pluggning! Är det alltså så illa att inte ens sodarester går att ta bort enbart med tryckluft?

    Har du gjort lackering själv med RH lacken? Kan man få en yrkeslackerare att använda den (jag kan inte lacka själv)? Vet du någon i Stockholmsområdet som du kan rekommendera?

    /Crille
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    0
    0
    0
    0
    0
    0
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Ok, det var inte lätt detta.

    Jag hörde även med en blästerfirma och de rekommenderade glas, men jag har också hört att det är svårt att få rent samt att det ger gropar i ytan efteråt så har känt mig lite tveksam till glasblästring från start. Men bevisligen funkar det ju eftersom så många använder just den metoden... Motordelarna i fråga är ju så klart smutsiga och det är ett duktigt sotlager i cylindertoppens portar, men det borde soda såväl som is funka på som det verkar, men funkar det även för att ta bort färg?
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    0
    0
    0
    0
    0
    0
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Crille M tackade användaren kentaco i inlägget, Hur få ur ventilguiderna utan specialverktyg (CB 500 K1)?
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Crille M tackade användaren kentaco i inlägget, Hur få ur ventilguiderna utan specialverktyg (CB 500 K1)?
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Crille M tackade användaren Hasse i inlägget, Hur få ur ventilguiderna utan specialverktyg (CB 500 K1)?
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Man kan känna ett litet glapp på två av avgasventilerna, men jag har inte rätt typ av indikatorklocka för att kunna mäta spelet exakt (får se till att skaffa det). Ser för övrigt ut att vara i bra skick rent okulärt. Av Kents svar att döma utgår jag från att guiderna normalt inte behöver lossas i samband med blästring av cylindertoppen, vilket ju är bra. Skulle spelet visa sig vara för stort hoppas jag det finns någon vettig verkstad som kan detta, vågar mig inte på det själv. Tack båda för svar!
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    0
    0
    0
    0
    0
    0
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Crille M skapade ett nytt inlägg i Mek / renovering
    Hejsan,

    Allt eftersom motorn plockas isär så börjar jag fundera på hur jag ska få till det där fina originalutseendet som den hade när den var ny. Är därför inne på att blästra och lacka om vevhus, cylinder och cylindertopp (topplocket är helt nytt). Jag har ingen möjlighet att själv göra dessa jobb utan måste lämna iväg det.

    Undrar nu alltså vilken som är den bästa metoden för att blästra så att smuts och gamla färgrester (plus även en och annan packningsrest) försvinner? Vad är det jag behöver maska av på respektive del och vad är vettigt att använda som maskering? Hur gör ni rent efter blästring för att inga rester ska finnas kvar (tryckluft, vatten, annat)?

    När det sedan kommer till motorlackering är det väl egentligen samma fråga kring maskering som ovan men även vilken kulör som bäst matchar originalet (har en CB 500 K1)? Har sett en del färger till salu på ebay men också hört att dessa är av en färgtyp som inte lackerarna vill använda längre (oklart varför och om det är sant, men vill inte ta risker och betala för något jag inte kan använda).

    Med tanke på hur många fina skinande motorer på klubbmedlemars hojar jag sett i CHM så hoppas jag att det finns någon vänlig själ med erfarenhet av blästring och lackering som kan hjälpa mig med svar på mina frågor.

    /Crille
    1. Visa tråd →
    0
    0
    0
    0
    0
    0
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
Ingen aktivitet här ännu.
Unable to load tooltip content.