Aktiviteter
Introduktion
Grupper (1)
Pinnade objekt
Senaste aktiviteter
  • Crille M updated their profile
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  •   Crille M kommenterade detta inlägg om 1 vecka sedan
    Hej! Tackar återigen för tipsen kring min cylinder som satt som berget.

    Nu när jag så smått börjar få isär motorn infinner sig frågan hur jag ska få till ytskiktet på motorblocket så det ser nytt och fint ut. En del färg har tyvärr flagnat av från överdelen av vevhuset och det ser inte så muntert ut på framsidan heller. Vad är din erfarenhet kring blästring och spraymålning? Hur har du gjort med dina hojar?

    Mvh,

    Crille
    0
    0
    0
    0
    0
    0
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Tack för tipset, det är noterat! Men vad menar du med att o-ringar har debatterats? Är det fel tjocklek på de som inte är Honda original?
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    0
    0
    0
    0
    0
    0
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Tack för delad erfarenhet! Har sett och hört på youtube att vissa använt sk ”Honda bond” som är någon sorts packningsklister om jag fattat det rätt, men det har då varit mellan vevhushalvorna. Tror nog jag hoppar klister för cylinderfoten dock ☺️
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    0
    0
    0
    0
    0
    0
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Det berodde nog på att någon tidigare använt packningsklister. Det sitter kvar ganska mycket rester av packningen, men det kanske det hade gjort även om inget klister använts? Frågan är nu om klister bör/ska användas när det är dags att montera ihop? Någon som har erfarenhet av vad som är bäst?
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    0
    0
    0
    0
    0
    0
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Tack till er alla som bidragit med förslag på åtgärder! Jag ber om ursäkt att jag inte svarat och uppdaterat om progress, men dessvärre ledde en highside på grusväg för fyra veckor sedan till sjukhusvistelse och därmed hann jag aldrig återkoppla. Tack och lov var det "bara" vänster knä som gick sönder efter en udda landning, men fokus har som sagt varit lite annanstans den senaste tiden än på just forumet :S

    Glädjande nog kan jag meddela att jag (innan min olycka) lyckades få av cylindern!!! Efter att som sagt ha hällt diesel i pinbultarnas hål, runt kolvar och runt cylinderfoten och väntat ca 1 vecka, sedan upprepat samma procedur med motorolja tyvärr utan resultat, kom min far med ett par metallfästen till en topbox på hans BMW K75 (!).

    Dessa placerades som en kil mellan den delen på cylindern där cyl.volymen är präglad (godset verkade vara lite tjockare där) och vevhuset. Sedan använde jag en stor polygrip för att klämma till om de utstickande ändena på fästena, och efter att ha tagit i ganska rejält lossnade äntligen cylinder från vevhuset. Efter lite försiktigt bändande med stor flatmejsel lyckades jag sedan få upp cylindern runtom så pass att den med lite vickande gick att få av pinbultarna. Gissa om det var skönt! :)

    Bifogar bilder så kanske det är lättare att förstå. Detta är nog ingen patentlösning men ändå kanske värt att prova för den som har samma problem som jag hade, innan andra metoder (som kanske riskerar att förstöra delar).

    Återigen tack för alla som bidragit. Känns skönt att det finns så många som engagerar och vill hjälpa till!
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    0
    0
    0
    0
    0
    0
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Hej igen!

    Nu har jag testat med både diesel och motorolja i såväl hålen för pinbultarna samt mellan kolv och cylider. Vid båda tillfällena har det fått ligga till sig några dagar, men tyvärr helt utan resultat. Bänder, knackar och lyfter så mycket jag vågar men cylindern vill fortfarande inte röra sig en millimeter. Börjar bli smått desperat nu... Vad mer kan jag göra utan att riskera förstöra cylindern eller vevhuset på kuppen?!
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    0
    0
    0
    0
    0
    0
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Tack! Det är som du skriver inte kolvarna som sitter, de rör sig fint när jag drar runt axeln. Har provat att droppa diesel i pinnbultarnas hål idag så jag ger det ett par dagar och hoppas på resultat.
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    0
    0
    0
    0
    0
    0
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • 0
    0
    0
    0
    0
    0
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Crille M skapade ett nytt inlägg i Mek / renovering
    Någon som har bra tips på hur jag får av cylindern från vevhuset (CB 500 four)? Det sitter som fastvuxet! Har försökt knaka med gummiklubba och även bända med skruvmejsel (i de två spåren avsedda för ändamålet vid cylinderfoten, men utan minsta resultat. Hjälp mottages tacksamt!

    /Crille
    1. Visa tråd →
    0
    0
    0
    0
    0
    0
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
Ingen aktivitet här ännu.
Unable to load tooltip content.