Forum

question-circle olja

Mer
01 mar 2018 14:04 - 02 mar 2018 13:57 #876 av Hasse
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Låt oss reda ut begreppen lite grand. Det finns egentligen ingen "mineralolja", utan alla moderna oljor är uppbyggda på samma grund. Sedan förser man oljan med vissa egenskaper bla genom tillförsel av olika kemiska ämnen som ska minska sotning, tvätta motorn osv.
Graden av nya egenskaper av oljan benämns sedan populärt som helsyntet, delsyntet och mineralolja. Begrepp som fortfarande finns kvar, men även "mineralolja" är naturligtvis en modern olja.

En stor skillnad är oftast att en helsyntet tvättar motorn väldigt effektivt. Frågan är om man eftersträvar det i en äldre motor?
När jag renoverade min 750 K2 motor gjorde Stigs Motormekaniska i Axvall jobbet på vevaxeln och stakarna. Han var noga med att också borra ut de oljekanaler i vevaxel som delvis var igentäppta av sammanpressad slagg. Framförallt de oljekanaler som förser vevlagren till vevstakaras storända. De påverkas av en stor centrifugalkraft, och där pressas ofta smuts till en ansamling av slagg. Stakarna är som bekant en akilleshäl tillsammans med kamkedjan på gamla radfyran. Smutsen kommer mest från våtkopplingen och växellådan. En av nackdelarna med sammanbyggd växellåda och vevhus.

Visst kan man köra med helsyntet i en äldre renoverad och kontrollerad motor. Men det viktigaste är att byta olja och filter ofta, de långa intervaller som tillverkaren anger ska man ta med en nypa salt.

Olja är dyrt, och oljeindustrin vill naturligtvis tjäna så mycket pengar som möjligt och få oss att alltid köpa det dyraste alternativet.
Last edit: 02 mar 2018 13:57 by Hasse. Orsak: korrigering, stavning, kommatering

Be Logga in ansluta till konversationen.

Mer
05 mar 2018 07:27 #877 av jagu56
Tack för svar,jag har köpt en dunk Castrol Power 1 4T 20W-50 delsyntet som jag ska använd I 750n

Mer
07 jul 2018 14:49 #941 av Per_W
Red Line motorcykelolja 20W-50 som har massor med zink och fosfor. Inga problem att få i friläge när motorn är riktigt varm. De flesta andra oljor ger problem med det.
Denna är helsyntet och bör ej användas med katalysator då de smörjajnde halterna av zink och fosfor är riktigt höga.

Jag har även några oljebyten med Spectro Heavy Duty 20W-50 (mineral) som även den har en massa zink och forsfor. Den skall vara bra, kommer i min CB750 K2:a som förhoppningsvis kan bli ihopskruvad snart. Original setup på motorn så mineral borde funka.

Jag har testat Castrol ActEvo 10W-40, 20W-50 (för inkörning). Inte bra, växellådan kändes väldigt hård.
Motul 3000 10W-40, 20W-50 (lika illa som ActEvo) För inkörning endast.
Motul 5100 15W-50 Semi synth. Bättre än ovan
Motul 7100 15W-50 Helsyntet. Bättre än ovan.
Red LIne MYCKET bättre. Behövs i min K6:a som går varmt, och har en del modifieringar i motorn som är värda den bästa oljan. Växellådan känns mycket bättre. Läcker inte mer än andra oljor som många fabler beskriver :-)

Jag kan återkomma när jag fått ihop min K2:a och testat Spectro Heavy Duty 20W-50 mineral som jag är övertygad funkar bra. Den finns som semi också.

Kammen med dess lagring och vipparmarna behöver olja med gammaldags recept med mycket zink och fosfor. Senare oljor har kring max 1000ppm. RedLine och Spectro har mer än dubbelt.

Att få i friläge i stillastående med motorn igång när den är riktigt varm beror väldigt mycket på oljan har jag noterat. Kopplingen rätt justerad förstås.

Mer
07 jul 2018 15:48 #942 av Dagerud
Varför så tjock olja??

Mer
07 jul 2018 16:59 - 07 jul 2018 17:07 #943 av Per_W
Bara att prova 10W-40 och därefter 20W-50. Du känner skillnad vid växling varm som kall. Mina vevlager såg ovanligt trötta ut efter endast några hundra mil då jag mest kört 10W-40. De gamla jag använt under 3500 mil på 80-talet med 20W-50 såg friskare ut trots långa mil i hög hastighet till medelhavet och kring i värmen.

20W-50 rekommenderad viskositet av Honda vilket står på etiketten på sidkåpan där även 10W-40 anges. Mark Paris som skrivit en bok om CB750 och renovera/modifiera denna anger 20W-50 som lämplig viskositet. 10W-40 vid låg utomhustemp, under 15C.
Jag har märkt stor skillnad på 10W-40 och 20W-50 hur växellådan känns när den är varm. 10W-40 endast pga ny kolvar vars ringar bör plågas extra för att slipas in de första milen då cylindrarnas ruggade yta efter honing fortfarande kan slipa till ringarna.
CB750 kan gå förbaskat varm när det är varmt ute. Jag skulle nog kunna använda 20W-60 i min K6:a som har 120C i oljetanken varma dagar. Oljan i tanken känns ju inte direkt tjock då. Men den är ju som sagt modifierad. Jag skall nog inhandla några flaskor 20W-60 att blanda med.

Jag unnar vevaxeln, vevstakarna med kam och vipparmarna en bra olja som kan smörja vid hög temp och 6000-8000 varv.
Oljetillsats som ZDDP uppmuntras ofta också. Bara att vissa är gjorda för gamla V8:or och har antifriktionsmedel i också vilket kopplingen inte gillar. Bättre att ha MC olja med hög halt från början
Detta är ju för CB750.
Last edit: 07 jul 2018 17:07 by Per_W. Orsak: edit

Sidan laddades på: 0.486 sekunder