Forum

file Cylindern sitter som berget

Mer
07 jul 2018 17:25 #944 av Per_W
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Ta bort undre blockhalvan och dunka ut cylindern inifrån?
Kanske man måste vara 2 pers som har tung nylon slägga med träbit mot lämplig del av cylindern och slår samtidigt.

Be Logga in ansluta till konversationen.

Mer
08 jul 2018 18:10 #945 av Riklund50
Har du fått bort cylindern?

Mer
12 jul 2018 14:50 #946 av Crille M
Tack till er alla som bidragit med förslag på åtgärder! Jag ber om ursäkt att jag inte svarat och uppdaterat om progress, men dessvärre ledde en highside på grusväg för fyra veckor sedan till sjukhusvistelse och därmed hann jag aldrig återkoppla. Tack och lov var det "bara" vänster knä som gick sönder efter en udda landning, men fokus har som sagt varit lite annanstans den senaste tiden än på just forumet :S

Glädjande nog kan jag meddela att jag (innan min olycka) lyckades få av cylindern!!! Efter att som sagt ha hällt diesel i pinbultarnas hål, runt kolvar och runt cylinderfoten och väntat ca 1 vecka, sedan upprepat samma procedur med motorolja tyvärr utan resultat, kom min far med ett par metallfästen till en topbox på hans BMW K75 (!).

Dessa placerades som en kil mellan den delen på cylindern där cyl.volymen är präglad (godset verkade vara lite tjockare där) och vevhuset. Sedan använde jag en stor polygrip för att klämma till om de utstickande ändena på fästena, och efter att ha tagit i ganska rejält lossnade äntligen cylinder från vevhuset. Efter lite försiktigt bändande med stor flatmejsel lyckades jag sedan få upp cylindern runtom så pass att den med lite vickande gick att få av pinbultarna. Gissa om det var skönt! :)

Bifogar bilder så kanske det är lättare att förstå. Detta är nog ingen patentlösning men ändå kanske värt att prova för den som har samma problem som jag hade, innan andra metoder (som kanske riskerar att förstöra delar).

Återigen tack för alla som bidragit. Känns skönt att det finns så många som engagerar och vill hjälpa till!

Mer
12 jul 2018 19:18 #947 av Grud
Sedärja! Det är aldrig för sent för att ge upp (citat stulet från Ronny Eriksson)! Jag undrar: vad berodde problemet på; var det klistrad cylinderfotspackning eller klägg mellan pinnbultar och deras hål?
MVH GG

Mer
13 jul 2018 11:50 #948 av Crille M
Det berodde nog på att någon tidigare använt packningsklister. Det sitter kvar ganska mycket rester av packningen, men det kanske det hade gjort även om inget klister använts? Frågan är nu om klister bör/ska användas när det är dags att montera ihop? Någon som har erfarenhet av vad som är bäst?

Mer
30 aug 2018 12:50 #966 av Per_W
Jag har ej skruvat CB500 men CB750 behöver INTE extra tätningsmedel, packning endast räcker inklusive std o-ringar.
Följande användare sa tack: Grud

Sidan laddades på: 0.554 sekunder