Så här inför nya året står jag och kliar mig i huvudet och funderar på hur jag ska få bort axeln som primärdrivningen sitter på (CB500 K1)?
Enligt verkstadshandboken krävs ett specialverktyg som liknar en glidhammare kallad primary shaft puller (stången gängas in i axelns invändiga gänga och sedan slås axeln ut med en glidvikt på stången. Detta verktyg verkar omöjligt att hitta.
Undrar därför om någon har tips på hur jag kan göra detta utan specialverktyget? Eller kanske har ett att låna ut (Stockholmsområdet)?
Hej Per! Tack för att du delade med dig om hur du gjort, och vilket fint resultat du fick! Bra tips på färg som ett alternativ till 2k färgerna. Har dålig koll på detta med lackfärg och vet egentligen inte vad som skiljer de olika färgtyperna åt, men så klart är ju värmebeständigast och tålighet mot bensin (och andra kemikalier) jätteviktigt oavsett.
Mitt block har lackats en gång i tiden (oklart vilken färgtyp som använts), och färgen har flagnat bort rejält på ett par ställen, därför tänkte jag att blästring kunde vara bra för att skapa en jämnare och bra yta för färgen att fästa på. Men jag ska se till att avfetta och rengöra blockdelarna ordentligt först så blir det lättare att se hur ”illa” det egentligen är ställt. Hur som helst helst, ett stort tack för den detaljerade beskrivningen. Uppskattas mycket!
Tack Roffe, ja det blir nog att lägga motorn på sidan. Fick ett tips av en annan klubbmedlem att ta ett gammalt kasserat bilddäck och lägga motorn på sida på den, så slipper man oroa sig för att något blir skrapat av golvet.
Grymt smart grej! Jag lyckades lyfta ur motorblocket i sidled själv men insåg att jag inte kommer lyckas med konststycket att få i den igen på samma sätt ensam (det var j-vligt tungt), särskilt när ramen då kommer vara nylackad. Detta kan vara lösningen! Hur tog du måtten och vilken dimension på virke använde du?
Måste dock hitta ett centralstöd till hojen (CB500 K1) också så att den kan stå rakt, du råkar inte ha något liggande?!
Eftersom detta är första gången jag gör något liknande så är jag inne på att hålla mig till soda-eller kolsyreisblästring eftersom risken att förstöra något verkar mindre, samtidigt som båda metoderna verkar ge fint resultat (i alla fall vad jag kan sluta mig till baserat på de svar jag fått och även sett på Youtube). Jag hade någon fåfäng förhoppning om att blästermedlet även skulle få bort de envisa resterna av packningarna, men förstår på ditt svar att så kanske inte är fallet. Ska prova med packningsremover som du föreslår. Var finns den att köpa, Biltema eller annanstans?
Uppskattar råden om maskering och pluggning! Är det alltså så illa att inte ens sodarester går att ta bort enbart med tryckluft?
Har du gjort lackering själv med RH lacken? Kan man få en yrkeslackerare att använda den (jag kan inte lacka själv)? Vet du någon i Stockholmsområdet som du kan rekommendera?