Hej alla
Några reflektioner angående dokumentet DAGORDNING ÅRSMÖTET 2016 och §14 ”Motion från styrelsen" ang. stadgeändring, vilken lyder:
§1.1 ”Sammanslutningens namn är Classic Honda Club Sweden. Klubben är en ideell sammanslutning vars syfte är att bevara ”och aktivt använda” gamla Hondamotorcyklar som är 30 år eller äldre”.
Styrelsen ämnar alltså lägga till ”och aktivt använda”. Eftersom vi är några medlemmar som funderat över vad tillägget kommer att betyda framöver för klubben önskar vi att styrelsen definierar vad som menas med denna term.
Är det att ”inte aktivt använda” hojen/hojarna om man aldrig kommer till någon av våra olika träffar, men att man gärna åker själv ett antal mil under säsongen. Och ska denne ”friåkare” då på heder och samvete intyga att denne under säsongen faktiskt kört 666 mil?
Men det kan väl knappast vara att ”inte aktivt använda” hojen då man som undertecknad aldrig närvarar vid de större långväga nationella träffarna, men att jag oftast besöker de lokala Skåneträffaran. Samt att under säsongen 2015 har min hoj rullat 625 mil (om jag ska tro mätaren som inte är original).
Eller…
1. Hur många mil bör/måste en medlem köra under säsongen?
2. Hur många träffar bör/måste en medlem besöka?
3. Vilka träffar bör/måste en medlem besöka?
4. Hur många av en viss medlems två, fem, åtta, eller tolv hojar, bör/måste användas under säsongen för att denne ska anses ”aktivt använda” sina hojar?
5. Ska den medlem, som haft sin hoj nedplockad sedan 20 år tillbaka, lämna klubben?
6. Ska de medlemmar, som endast renoverar sina hojar till originalskick för att sedan ställa dessa i vardagsrummet, lämna klubben?
7. För det kan väl inte vara så, som faktiskt någon trodde, att de som endast är med i klubben för att åtnjuta en billigare försäkring på sin hoj, inte bör få vara med i klubben?
Jag är väl medveten om att ovanstående frågor nog måste anses som relativt korkade. Eller möjligen lika ogenomtänkta som tillägget ”och aktivt använda” gamla Hondamotorcyklar…
Jag gissar att syftet med förslaget kan vara att man från styrelsens sida, bland annat, liksom undertecknad, önskar att fler medlemmar närvarar med sina hojar på våra olika träffar, mindre som större, runt om i landet. Räknar verkligen styrelsen med att någon ska bry sig om stadgeändringen och använda sin hoj mer? Eller att någon/några möjligen bara retar upp sig?
Jag är bara rädd för att tillägget motverkar sitt ädla syfte. Eller vad anser ni andra?
J.D.