Forum
  Logga in   Registrering

file Porta toppen

Mer
20 feb 2016 11:40 #327 av Larwis
Porta toppen skapades av Larwis
Hopp, förstått att det lättaste och bästa sättet att få lite mer mos i maskin är att porta ur toppen och byta kamaxel till en något vassare.
Är det nån som kan hjälpa till att porta toppen? Det är ju inte bara att köra på utan att veta vad man gör.....
Finns det nån firma som gör sånt här på så gamla hojjar. Jag har en cb750k6 och tänkte nog köpa en kam ifrån cycleexhange om ingen har nån bättre ide'?

Med vänlig hälsning, lasse

Be Logga in ansluta till konversationen.

Mer
22 feb 2016 08:25 #331 av Hasse
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Synd att förstöra originaltoppen. Är det inte bättre att försöka få tag i en redan portad topp som någon har tröttnat på? Finns säkert många i klubben som har portade toppar liggandes på hyllan.

Vet inte vad en portad topp och annan kam kan ge i häst men lite rappare kanske den kan bli. K6 är ju lite slöare än de tidigare fyrorna.

Mer
06 apr 2016 13:46 #378 av Per_W
Det kan bli en dominoeffekt. Vassare kam kräva kolvar med urtag för ventilerna OCH högre komp då en senare stängning av IN innebär lägre dynamisk kompression. Originalkolvar kan köras med väldigt milda kammar. Knappast någon idé.
-836cc kolvar med ca: 10.25-1 i komp + borrning av din cylinder
-Portad topp, MotoSpeed i Västerås portar toppar precis som förr
- Kam. En bra kam med kraft är DP295, Dynoman's version av gamla Russ Collins profil RC295
- Ventilfjärdrar för vassare kam.

Hör med MotoSpeed för ett komplett paket. www.motospeed.se
Endast originalkolvar och fjädrar: WebCam 41, samma som CycleX mildaste, CX-1 tror jag den heter

Det kostar att modifiera då det drar med sig en massa delar att byta

Mer
06 apr 2016 21:04 #379 av Larwis
Tack för ett bra svar, jag har gett upp planerna på portning. Jag har monterat i yoshimura 821cc kolvar med nya ringar och ordentlig rengörning av ventiler och hysteriskt noga inslipning och justering. Cyclexhange treskikts plåtpackning, skruvade ihop motorn och ställt tändning efter konstens alla regler och motorn låter fantastiskt! Den går riktigt gött, inte så man blir rädd av effekten men det går jämnt och fint och det låter så där krispigt och friskt
Bilagor:

Mer
09 apr 2016 15:07 #389 av Per_W
Kul när du har fått ihop motorn och den låter fint!
Det finns annars beskrivningar på Internet hur man snyggar till en CB750 topp. Det finns en del ojämnheter att slipa bort. Mike Paris beskriver i sin bok hur man gör en enklare portning. Han kallas för Hondaman i Sohc forumet.
Jag läste att de första CB750 hade manuellt tillsnyggade toppar och 4-4 avgassystem utan massa begränsande plåt inuti (Lotus Root). De gick säkerligen riktigt bra. Konstigt att Honda gjorde CB750 tröttare och tröttare medans Kawasaki kom med sin Z1-900. Från vilda 67 till trötta 63hk

Mer
20 apr 2016 00:13 #406 av Jonas
Jag körde min 812cc i bänk på motospeed.
Orginalkam, lite modifierad topp och något större förgasare.
Max effekt 62hk och Max vrid 60Nm.

- Ursäkta ljudet :S

...tänkte att det kanske kunde var kul att veta.
Jonas

Sidan laddades på: 0.320 sekunder