Forum
  Logga in   Registrering

file JIS-standard

Mer
22 apr 2016 16:34 #412 av HansM
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej alla!

Jag fördjupade mig lite i detta innan jag köpte mina Vesselskruvmejslar.
Det jag kom fram till att Vessel inte tillverkar någon specifik JIS mejsel.
Den mejsel som säljs som JIS är en Philips-skruvmejsel. Jag kollade på Vessels hemsida där hela deras sortiment finns. www.vessel.co.jp/english/handtools/info/megadora/

För att kunna prova detta så beställde jag philips Megadora nr 900 med JAWSFIT som gör att man får ett bra grepp i skruven.
Jag fick dessa för någon månad sedan och kan konstatera att dessa greppar bra i våra JIS-skruvar och är samma som säljs som JIS-skruvmejsel på nätet.

Mina är köpta via NELCO som verkar vara den enda i Sverige som säljer Vessel skruvmejslar. Jag tror NELCO bara säljer till företag med kundnummer, tyvärr.

För den som har möjlighet att köpa Vessel så rekommenderar jag ett köp.
På våra Hondor gäller följande M3 till M5 = Philips 2 och M6 och M8 = Philips 3

Bilden visar en Vessel Megadora P2 till vänster och en vanlig philips 2 till höger.

Hans Molin nöjd ägare till Vessel Megadora 900 P2 och P3
Bilagor:

Be Logga in ansluta till konversationen.

Mer
26 apr 2016 23:54 #418 av Grud
Mitt förra svar på HansM:s inlägg blev raderat av Webbmastern, med full rätt. Jag befann mig på kokpunkten och valde inte mina ord. Om vissa personer känner sig illa berörda ber jag härmed om ursäkt.

Nu har jag kylt ner mig och vill ta upp diskussionen återigen. Ämnet gäller alltså skillnaden mellan JIS och Phillips. Föregående inlägg i diskussionen är så belamrat av faktafel att jag måste reagera. HansM påstår att skillnaden inte finns. Jag kontrar med fakta komna från den korrespondens jag haft med VESSEL CO. Japan och deras Europakontor i Frankrike.

Alla skruvmejslar producerade av VESSEL är utförda enligt Japanese Industrial Standard, med undantag av en liten serie ägnad åt den europeiska marknaden, kallad "EU-spec." och som består av krysspårsmejslar enligt Phillips- och Pozidriv- standarderna. Firmor som t.ex Nelco i Sverige saluför dessa artiklar. Lustigt nog är det just denna serie som HansM är så nöjd med och försöker få oss tro att den är samma sak som JIS. "Jaa, men det står ju Vessel på skaftet". Suck.

En sak som jag har svårigheter med är VESSELs katalog. Där har insmugit sig buggar som av den oinitierade kan tas för fakta och som ställer till huvudbry. Exempel: "No. 900 Megadora Standard Screwdriver: Philips (obs: inte Phillips) JAWSFIT tip that grips the screw and doesn´t let go". Någon lirare som inte begriper sammanhanget har alltså tagit sig för att beskriva VESSELs JIS-mejslar på detta sätt. Sanslöst! Snacka om att blanda äpplen med päron... Jag har påtalat detta missförhållande för VESSEL, och förhoppningsvis slipper vi detta dravel i nästa utgåva av katalogen.
Följande användare sa tack: JGSGreken

Mer
30 apr 2016 23:14 #427 av Grud
Av en ren händelse hittade jag ett klipp på Youtube gjort av en smart snubbe. "JIS versus Phillips head screwdrivers" Kolla!!! Behövs det mer bevis?

Mer
01 maj 2016 08:26 #428 av oleo
En länk till föregående tips!

Hälsningar
Örjan
Följande användare sa tack: Grud

Mer
03 maj 2016 11:57 #431 av Grud
En annan sak som mina kontakter på VESSELs Europakontor påpekade: JIS-mejslar passar utmärkt i Phillips-skruvskallar, vilket motsatsen alltså inte gör. Jag har just provat, och minsann, det fungerar!

Mer
03 maj 2016 13:15 #433 av perarnefransson@hotmail.com
Var köper jag Vessel JIS ?
PA

Sidan laddades på: 0.446 sekunder