Min mening var inte att "raljera" och jag ber isåfall om ursäkt om du tog det så. Däremot när du påstår en massa osanningar så vill jag gärna komma med rätt information som jag baserar på ren fakta från ledande oljetillverkare som jag är rätt säker på vet bättre än både du och jag. Kom gärna med källor på dina påståenden.
Våra honda-motorer är relativt moderna i sin uppbyggnad vad gäller precision och toleranser och det man ska vara noga med är att ha rätt viskositet som tillverkaren har specificerat(om det inte gäller gamla motorer där dom rekommenderar raka oljor eftersom det inte fanns bättre, då ska man välja en lämplig multigradeolja).
Idag är alla oljor rätt så fina, MEN det som skiljer syntet från mineral är att synteten håller längre och har lägre askhalt, dom brukar även tåla högre temperaturer, vilket är jättebra i en luftkyld motor som blir varmare än en vätskekyld.
Både syntet och mineral har samma renande egenskaper/tillsatser.
Slagg i en motor, har aldrig någonsin sett slagg i en motor, inte heller min vän som idag är 83år och en erkänt duktig motorrenoverare. Dock kan du ha sot på kolvar och på insidan av förbränningsrummen, detta är bränslerelaterat och framförallt på den tiden vi hade blyad bensin som är en lägre kvalite på bensin än den vi har idag. Dock kan du även få sot på grund av olja men då har du läckage antingen via kolvringar eller ventiltätningar och detta påverkas inte av vilken olja du har, släpper dessa sotflagor så gör dom det ändå oavsett vilken olja du har.
En mineral 10w40 och en syntet 10w40 är samma sak, bara att synteten håller högre kvalité.
Här finns lite gott att läsa om oljor:
www.mobil1.se/laer-om-olja/vanliga-fraegor.aspx
Bästa hälsningar, Kim