Jag har använt sprayburk till 2 motorblock utan att blästra blocken. Resultatet blev bra och färgen tål en hel del. Enkelt att spraya på i efterhand ifall det blir skador.
Motip motorfärg, kulör Alumimium
www.blueride.se/motorfarg-motip-p-2245.html
Jag tvättade motorblocken i en balja med lacknafta. Biltema säljer dunkar.
Efter detta maskindiskmedel (Pulver) upplöst i varmvatten och diska varje halva i en stor ho. Jag har gjort detta med växellåds axlar i också i en senare uppgradering.
Därefter blås rent med trycklyft och högtryckstvätt på garageuppfarten.
VARNING! Håll koll på den lilla gummpluggen som sitter i undre blockhalvan under lagerhållaren på vänster sida. Den flyger i väg om man inte tar bort den innan då man blåser rent oljekanalerna.
Vitalmotorsport på eBay har denna plugg ifall den flyger bort. De har även packn sats för oljepumpen
Efter tvätt Acteon regörning. Våtslipppaper för att jämna till övre blockets jämna ytor.
Sedan bara att spraya. Jag lade blocken med lager ytorna nedåt och maskerade sidorna och packingsytan för oljetråget.
Jag har sett block målade med 2k färg. Det ser inte ut som Honda original. Ser snyggt ut med för tjockt lager med färg.enligt min smak. Original hade tunnare färglager med synliga gjutskavanker.
Färgen tål bensin som drällts vid otaliga munstycksbyten jag glorde på min K6:a. Den har dessutom gått riktigt varm med oljetemp i oljetanken på ca: 120C
.
Min K6:a (Avatar bilden) har RCS (Rubber coated steel) cyl fot packning som kräver jämna ytor. Därför slipade jag ytan på övre blocket utan dragstänger i. Biltema slippapper på formplyfa ovanpå en bänk. 240 tar bort reporna som syns vid slipning. Därefter 400. 2 omgångar för varje korn fixadde ytan.