Forum
  Logga in   Registrering

file Frågor om blästring och lackering av motorblock

Mer
25 dec 2018 09:01 - 25 dec 2018 10:19 #1037 av Per_W
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Jag har använt sprayburk till 2 motorblock utan att blästra blocken. Resultatet blev bra och färgen tål en hel del. Enkelt att spraya på i efterhand ifall det blir skador.
Motip motorfärg, kulör Alumimium
www.blueride.se/motorfarg-motip-p-2245.html

Jag tvättade motorblocken i en balja med lacknafta. Biltema säljer dunkar.
Efter detta maskindiskmedel (Pulver) upplöst i varmvatten och diska varje halva i en stor ho. Jag har gjort detta med växellåds axlar i också i en senare uppgradering.
Därefter blås rent med trycklyft och högtryckstvätt på garageuppfarten.

VARNING! Håll koll på den lilla gummpluggen som sitter i undre blockhalvan under lagerhållaren på vänster sida. Den flyger i väg om man inte tar bort den innan då man blåser rent oljekanalerna.
Vitalmotorsport på eBay har denna plugg ifall den flyger bort. De har även packn sats för oljepumpen

Efter tvätt Acteon regörning. Våtslipppaper för att jämna till övre blockets jämna ytor.

Sedan bara att spraya. Jag lade blocken med lager ytorna nedåt och maskerade sidorna och packingsytan för oljetråget.

Jag har sett block målade med 2k färg. Det ser inte ut som Honda original. Ser snyggt ut med för tjockt lager med färg.enligt min smak. Original hade tunnare färglager med synliga gjutskavanker.
Färgen tål bensin som drällts vid otaliga munstycksbyten jag glorde på min K6:a. Den har dessutom gått riktigt varm med oljetemp i oljetanken på ca: 120C
.
Min K6:a (Avatar bilden) har RCS (Rubber coated steel) cyl fot packning som kräver jämna ytor. Därför slipade jag ytan på övre blocket utan dragstänger i. Biltema slippapper på formplyfa ovanpå en bänk. 240 tar bort reporna som syns vid slipning. Därefter 400. 2 omgångar för varje korn fixadde ytan.
Last edit: 25 dec 2018 10:19 by Per_W.
Följande användare sa tack: Crille M

Be Logga in ansluta till konversationen.

Mer
27 dec 2018 06:40 #1039 av Crille M
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej Per! Tack för att du delade med dig om hur du gjort, och vilket fint resultat du fick! Bra tips på färg som ett alternativ till 2k färgerna. Har dålig koll på detta med lackfärg och vet egentligen inte vad som skiljer de olika färgtyperna åt, men så klart är ju värmebeständigast och tålighet mot bensin (och andra kemikalier) jätteviktigt oavsett.

Mitt block har lackats en gång i tiden (oklart vilken färgtyp som använts), och färgen har flagnat bort rejält på ett par ställen, därför tänkte jag att blästring kunde vara bra för att skapa en jämnare och bra yta för färgen att fästa på. Men jag ska se till att avfetta och rengöra blockdelarna ordentligt först så blir det lättare att se hur ”illa” det egentligen är ställt. Hur som helst helst, ett stort tack för den detaljerade beskrivningen. Uppskattas mycket!

/Christer

Be Logga in ansluta till konversationen.

Mer
27 dec 2018 09:07 #1040 av Hasse
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Kan bara också hålla med dig Christer. Mycket bra beskrivning av Per. Jag renoverade min 750 för många år sedan och gjorde som Per, använde Motip motorfärg. Fortfarande syns inga spår av slitage, flagor eller missfärgning.
Vet inte om jag skulle våga mig på att blästra blocket. I så fall kanske med soda. (Har aldrig själv testat den metoden). Det går ju som sagt att rengöra på annat sätt och få ett fint resultat ändå.

Be Logga in ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.298 sekunder