Forum
  Logga in   Registrering

question-circle Kolvringar

Mer
10 mar 2019 07:40 #1064 av jagu56
Kolvringar skapades av jagu56
på en av kolvringarna verkar det vara en liten "fas" var ska den sitta på kolven? mina har ett N stämplat ska det peka upp eller ner?och går det att vända oljeringen fel?

Be Logga in ansluta till konversationen.

Mer
16 mar 2019 10:26 #1069 av jagu56
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Nu vet jag att den med fas ska sitta nedanför toppringen,och ha fasen vänd ner,

Mer
11 apr 2019 02:36 #1079 av Columbus
Du kanske redan har fått veta,, men alla märkningar på kolvringar, typ N, T, m.f.l. skall alltid vara uppåt mot toppen, viktigast är att ring nr 2 uppifrån, s.k. skrapringen kommer rätt med märkningen uppåt, om den vänds fel skrapas oljan uppåt till förbrännings rummet och motorn börjar ryker ordentligt vitt ! Nedersta oljeringen, som finns i två typer, kan vändas hur som helst. ( Vid inkörning av nya kolvringar skall man ej använda syntet olja utan endast för respektive modell rekomenderad mineralolja! ( våra Hondor. )

Mer
25 maj 2019 13:08 - 25 maj 2019 13:09 #1098 av Per_W
Inkörning av nya ringar skall inte vara försiktig heller. Kör lugnt till motor är riktigt varm, gasa sedan på upp till 40%, 60%, 80% av max, släpp gasen och låt MC'n motorbromsa krafttigt. Gör så flera ggr i rad.
Eskallera upp till högre varv och fler motorbromsningar. Det är tydligen då ringarna pressas ut mot de nyhonade ytorna och slipas in fint. Funkar bäst de första milen sedan är det för sent... Mina senaste inkörningar fick smaka på 8000 varv den första körningen. JE 71.25mm kolvar i nikasil cylnder (CB750K6) och billiga 61mm original kopior från Cruzinimage i honad k1 cylinder på min K2:a

Jag har gamla 836 kolvar som kördes in försiktigt och fick inte smaka på rejäl gas förrän efter 100 mil. De är också bruna under ringarna trots rejäla varvningar på Autobahn åren efter. Senare kolvar fick känna på från start, inga bruna missfärgningar på kolvarna under ringarna.
Last edit: 25 maj 2019 13:09 by Per_W. Orsak: stavning

Sidan laddades på: 0.307 sekunder