Årsträffen 2022

Vi har varit på Honda-klubbens 25-årsjubileum, nej 26-årsjubileum, NEJ 27-årsjubileum blev det till sist. Pandemin satte käppar i våra ekrar, men i år kunde det äntligen bli av. Nästan 50 glada Honda-entusiaster mötte upp på Strömsholms Vandrarhem fredagen den 19 augusti. Många av oss hade inte setts sen 2019 så det fanns massor att prata om och hela eftermiddagen och kvällen gick åt till att mingla och titta på alla fina hojar.

Träffen inleddes med en kvällsmåltid bestående av pytt i panna utomhus i det varma vädret på fredagskvällen. Som synes stod humöret i topp när vi äntligen kunde träffas igen efter ett par års Coronapaus. Vi hade mycket att prata med varandra om.

Lördagen började med lite mulet väder och en tryckande värme. Efter bara några kilometer på rundturen kom en liten regnskur och det kändes bara skönt. Regnet upphörde och vi torkade snabbt. Efter en fin åktur stannade vi i Köping för att besöka Stiftelsen Bertil Lindblads Bil & Teknikhistoriska Samlingar. Ett imponerande namn och en minst lika imponerande samling av gamla bilar och motorcyklar. Vi fick en fin guidning och strosade runt länge. Kaffe och smörgås avslutade besöket.

Inför lördagens rundtur hade Örjan och Kalle hittat ett ställe som var en utmärkt plats för att ta ett foto på hela “karavanen”. En öppen sträcka som böljade fram i en fin serpentin.

Vi slingrade oss tillbaka till vandrarhemmet och där var det dags för den grannlaga uppgiften att utse Träffens hoj. Stolt vinnare blev Tom Christensen och Bo-Göran “Bojje” Fredin med Bojjes Honda CB450 i scrambler-utförande som Tom hjälpt till att renovera. Så småningom blev det dags för middag och vi serverades en mycket god tre-rätters måltid. Och sedan blev det överraskning! Stefan Rüdén kom för att underhålla oss och visst sjöng han “Sofia dansar go-go” tillsammans med en hel rad andra gamla, goa låtar. Det blev en helkväll!

Bojje sitter på cykeln, som han tillsammans med Tom som står bakom, har renoverat. Detta är ett unikt (enda i Sverige) exemplar av en Honda CB450 D-modell scrambler från 1966 med ett avgasrör på varje sida. Den segrade stort och mycket välförtjänt i tävlingen “Träffens Hoj”.

Efter söndagens frukost var det dags att vända framhjulet hemåt och det gjorde ungefär hälften av deltagarna. Resten av oss stannade kvar för att delta i den förlängda träffen, ett mycket trevligt initiativ av träffarrangörerna. Vi åkte till Tidö slott där MC-Collection numera har sina lokaler. Här fanns det verkligen gott om motorcyklar att titta på och en hel del annat också. När vi kom ut från muséet träffade vi på Stefan Rüdén igen, som kommit dit i sin superfina Volvo Amazon 123 GT. Den beundrades ordentligt.

När vi kommit tillbaka till Strömsholm tog vi en fika på Markan och vem kommer dit också, om inte Stefan Rüdén! Nu har han bytt till en annan Volvo Amazon, den här en 121, men minst lika fin som den förra. Beundran igen.Efter fikat var det ytterligare några som avslutade träffen.

Dagen därpå åkte vi till Surahammar, till MC-muséet Gyllene Hjulet. Det fanns mycket att titta på, men det märkligaste var nog Sveriges första “bil”, som tillverkades i Surahammar 1897. Det är egentligen en hästvagn med motor i stället för häst. Efter många turer fram och tillbaka och en hel del renovering kan åkvagnen nu köras igen.

Vi for vidare till Eskilstuna där vi kunde besöka custom-lackeraren Bosse Jensens utställning. Han visade fina målningar tillsammans med fantastiskt lackerade tankar.

På måndagskvällen räknade vi in ungefär tio tappra själar och efter tisdagens frukost var även den förlängda träffen definitivt avslutad och det var en nöjd skara som satte sig på sina järnhästar och styrde kosan hemåt. Ett stort tack till Örjan Leo och Kalle Eriksson med övriga medhjälpare för en utomordentligt välarrangerad träff som vi kommer att minnas länge.