Garageträff i Sollebrunn

Lördag den 24 september samlades ca 35 klubbmedlemmar hos racingentusiasterna Johan Källvik och Robert Dauksz i Sollebrunn för att kolla in deras samling av hojar och deras pågående projekt. (Roger Bäzen Gustavsson kunde inte närvara då han vid det tillfället värmde sig på sydligare nejder.)

Det gavs också möjlighet till garageförsäljning och en del prylar hittade nya ägare.

Vi hade härliga timmar i deras verkstad och kunde bl.a. njuta av ett pågående bygge av en 250-racer, som Robert siktar på att köra nästa år. Det blir verkligen ett skönt klassiskt stuk med bl.a. trumbroms från CB450, utrustad med nya racingbelägg, och baknav från CB77 (dvs. 305-kubikaren) samt framgaffel från en 4-cyl CB500. Den kommer dessutom att lackas i den ikoniska tvåfärgade orange-blå färgkombinationen som Fords GT40-bilar hade 1968-1971, där orange härrör från Gulf och blått från Ford Mustang Arcadian Blue!

Ett nytillskott i garaget är en fin CB72-racer (250cc), som har tävlats av bl.a. Robert Lavér. Den kommer att genomgå en rejäl restaurering. Ett annat högintressant pågående bygge är en CB72-racer, som kommer att trimmas exakt som legendaren Pop Yoshimura gjorde på 60-talet. Robert har t.o.m. lyckats få tag på Yoshimuras originaltexter. Målsättningen är inte dålig; Yoshimura CB72-racers var snabbare än Hondas fabrikstrimmade CR72-maskiner på 60-talet!

Njut av härlig läsning om dessa och andra projekt på vännernas hemsida www.classicroadracing.se. Vi väntar ju t.ex. ivrigt på att Robert snart skall få klar produktionsracern CYB350 från 1968, som kommer att bli i originalutförande.

Lite mer jordnära är att ta hand om en del skavanker efter racesäsongen, t.ex. riktning av framgaffeln på Roberts mycket snabba 350, som gjorde marksyning i Torparn på Sviestad när Lukas Lindqvist febrilt försökte köra ikapp Classe Sämsgård, som hade varit fräck nog att ta sig förbi Lukas på ett tidigare varv!

I garaget finns också flera fina 50 cc-racers från Maico, Gilera, ITOM/Zündapp och annat godis.

Minglandet och fikandet är förstås en viktig del av träffen och det diskuterades och dryftades ivrigt kring racers och landsvägshojar. Fikandet förgylldes av fin grillkorv från Eriksons Chark i Nossebro, en världsberömd korv i bygden, och den satt gott!

Avslutningsvis går det helt enkelt inte att låta bli att berätta om räddningen av Johans Hondaparaply, som han glömde på Mugellobanan i Borgo San Lorenzo (nära Florence) i Italien i somras:Paraplyet stod uppspänt och grant i garaget efter att veckan innan ha färdats non-stop från Italien fastsurrat på en Triumph Tiger 1050 med taxichauffören Andrea Fiesoli bakom styret!! Denne man är en levande legend när det gäller Mugellobanan (besöksvärd hemsida www.taximugello.com) och Johan gjorde tydligen så starkt intryck på Andrea att denne helt sonika pausade taxirörelsen några dagar. Måste vara unikt ovanligt och förstås oförglömligt för Johan!

Johan hade f.ö. nyligen också själv gjort en räddningsaktion då han hittade en kvaddad bilstötfångare vid årets raceavslutning på Gelleråsen. “Kan allt vara bra att ha” tänkte Johan och lagom till vår ankomst satt den nu som ram för en hatthylla i verkstaden!

Sammantaget alltså en mycket lyckad träff i Sollebrunn och vi vill gärna sikta på en upprepning nästa år.

Text Steffen Rosén

En rad med klassiska racercyklar. Från vänster den CB72-racer som Robert Lavér tidigare kört. Därefter ett par CB350-racers som Robert och Johan tävlar med, och därefter fyra 50 cc-racers från Maico, Gilera och ITOM/Zündapp.

Ett annat högintressant pågående bygge är en CB72-racer, som kommer att trimmas exakt som legenden Pop Yoshimura gjorde på 60-talet. Robert har t.o.m. lyckats få tag på Yoshimuras originaltexter. Målsättningen är inte dålig; Yoshimura CB72-racers var snabbare än Hondas fabrikstrimmade CR72-maskiner på 60-talet!


Publicerat

i

av

Etiketter: